Macam-Macam Adaa..

Rabu

Samba Gesek @ Samba Montah


Apo koba sumo? Haghi ni den nak cito pasa satu resepi yang terbilang kek nogoghi smilan..Terbilang amek, tapi den baghu tau kewujudan samba ni minggu lopeh..Ghugi tak tau daghi awal2 laie..Omak la ni, tak buek an..

Kono la speaking Ghombau ..barulah ado jiwo nak bercerito..sapo tak beso, baco la polan-polan nak kasi paham yo..

Haghi sabtu lopeh den poie mah si Parah  ..Semang [memang] dah rancang nak main masak2 sobab kazen eh dapek daging korban dari opish eh..Jadi eh kitorang masaklah daging black pepper.."Eh.. takkan ni yo lauk eh kan?Ado kundang den bawan tang Pilah [kuala pilah] maghin kek dalam poti tu haa..meh sini den buek an samba montah koba si Parah..

Den semang tak ponah makan , tak ponah tau pasa samba gesek ni..Baghu tadi den talipon omak den kek Somban tanyo an pasa mondo alah tu. Nak tau apo jawab eh bilo den tanyo aposa tak ponah buek? "Ingat an kau tak gomar..Podeh bona.."   (-___-)'    Ayo lah haii..Den bukan gomar makan podeh2 ko mak oii??










Haa..apo te kau?? Nampak sodap tak?? Semang eh sodap...Camnia te kau [menjilek jari]..

Bahan2 eh:

- Cili api
- Ikan bilih
- Garam
- Buah masam [kundang, bolimbing buluh, bacang, manggo..]

Camano nak buek eh :

Tumbuk an cili api tu separuh hancur lam losung, peh tu masuk an ikan bilih montah yang dah basuh dan tumbuk an skali..buh garam..tumbuk laie..masuk an buah yang dah dipotong, dan tumbuk skali..

* Ado den google beberapo resipi..lain orang, lain caro eh..terpulang yo..

** Sapo2 tak paham perkataan2 kek ateh, jangan sogan2 tanyo yo..

4 ulasan:

Yatt S. berkata...

weh !!! Ya Allah serius aku lupa nak gi ambik kad kat mak ko. eh tapi ayah aku tak bagi kad pun kat aku. kad Dayah ke weh? Ada jumpa depan pintu rumah aku hari tu.

weh cakap kat ayah ko aku mintak maaf bebanyak and terima kasih bebanyak kat dia. mintak ampun !!!

Yatt S. berkata...

eh kejap. takkan kau tak tau langsung pasal sambal ni? wehhh dok negeri sembilan berapa lama ni? hahahaha.

rumah aku ni memang boleh cakap selalu la buat. kalau takde cili api pakai cili merah tu pun boleh. takde kundang pakai belimbing buluh. perghhh sedap.

tapi mak aku tumbuk dgn bawang sekali. try la. best weh.

Ayu Na berkata...

hui..sambal gesek tu la yg paling sodap..den baghu yo makan semalam.. mkn ngan ulam jantung sedap tuuu :)

asma HazeLnut berkata...

Yatt--haha..itulah buleh kono buang nogori kan..ni dah tau, boleh lah buat sendiri selalu.

Ayu--sodap..sodap..

Terdapat ralat dalam alat ini