Macam-Macam Adaa..

Rabu

Petua Merawat Wajah



Salam and hello


Memandangkan muka saye ni masih lagi di landa masalah akibat kerja di site [aritu], saye nak berkongsi petua utk menghilangkan jerawat..Muke saye ni xlah putih jelita, tapi memang susah sgt nak tumbuh jerawat [dulu..]. Saye xkesah, hitam pun hitam lah [hitam manisss yerr.hehe] tapi jerawatt..aduii..saye xminat..[err..sape je suke jerawat?]
 


Jerawat ni senang 'timbul' kat kulit berminyak yer..So, preventlah kulit berminyak dgn memakai produk2 yang sesuai dgn kulit anda..Pastu ade satu amalan saye slalu buat [duluu..ye dulu]..oleskan air batu ke muka anda tiap hari [ade saying mengatakan bleh prevent jerawat..] proven yang saye memang payah nak dapat jerawat [dulu yer dulu..huu] bile dah tak buat sebab dah cantik takde mase dan lupe, pastu keje di bawah panas terik plak tu, galak lah sang jerawat ni timbul..hukk


Utk merawat jerawat saye memilih rawatan menggunakan yougurt. Cara2nya ialah menyapu yougurt ke serata muka [jadikan sebagai masker] . Biarkan 10 minit dan selepas itu boleh lah bilas dgn air bersih..Lakukan setiap hari ye..pastu yougurt lebih2 tu korang ngapp..haha

Masalah lain timbul lepas jerawat dah xde..tapi perut nye ade..[macam muke saye ni lah..spoil betulll].. Untuk hilangkan parut jerawat, amik sedikit asam jawa secubit dan campur sket dgn air..sapukan campuran tadi kat bahagian muke yang berparut jerawat tadi.. [yang ini saye belum cube, nanti saye cube ye]





Untuk hilangkan bintik hitam /putih [macam yang ade kat muke ni sket2..], saye selalu buat camni ha..
-Amik tisu muke [tisu lembut yang selalu ade 2 lapis tu laa] potong ikut besar mane korang ndak..pastu celupkan kat putih telur [hati2 sbb tisu tu akan bergulung sebaik kene putih telur ]..
Dengan hati2 sile lah letak pelan2 kat kawasan hidung, atau dahi atau pipi atau dagu yang ade bintik hitam/putih tadi..Memang agak busuk sket [hanyir] tapi tahan jelah ye.. Tunggu sampai tisu keras dan kering..Baru di angkat dari muke..Hasilnye korang akan nampak bintik2 hitam atau putih melekat kat tisu tu..tapi ini akan berlaku kalau tisu benar2 kering dan keras.. Pastu terus cuci muke dengan pencuci muke  ye..Amalkan seminggu sekali ye..






 

Tiada ulasan:

Terdapat ralat dalam alat ini